Direktlänk till inlägg 3 januari 2019

Bedside crib – samsovning på den sikre måde

Av Jesper Jensen - 3 januari 2019 12:31

De fleste forældre vil før eller siden finde sig selv ved en skillevej. Et tidspunkt i forældreskabet, hvor det skal besluttes om baby skal sove i egen seng, eller om den må ligge og brede sig i sengen hos mor og far.

Sidstnævnte er hyggeligt, både for forældre og barn, men det er ikke uden konsekvenser. Udover at søvnkvaliteten kan risikere at falde markant, fordi der ligger en tredjemand i sengen og holder jer vågen, så er der også alvorlige sundhedsmæssige risici forbundet med samsovning. De fleste har formentlig hørt de skræmmende historier om vuggedød som konsekvens af samsovning og selvom det heldigvis er en sjældenhed, så er risikoen for mange nok til, at de vælger en anden løsning.

Hvis du ikke er klar til, at baby skal have sin egen seng at sove i på eget værelse, så kan en bedside crib være et fremragende kompromis. Med en bedside crib kan i nemlig (så godt som) sove i samme seng som barnet, men uden nogen risiko for fatale konsekvenser.

Hvad er en bedside crib?

En bedside crib er en lille seng til baby, som kan stilles i forlængelse af jeres. Typisk vil sengen minde om en almindelig, om end lidt mindre, tremmeseng. Dog med den forskel, at man kan åbne siden på sengen, så du nemt kan række ud efter baby. Det er en fordel under amning hvor barnet måske slet ikke behøver forlade sin seng for at spise, eller hvis baby bare trænger til en beroligende hånd på sig i løbet af natten.

Fordi barnet har sin egen seng mindsker du risikoen for vuggedød, og samtidig lærer du også barnet, at det er fint at sove selv. En bedside crib kan altså fungere fint i overgangen til at barnet skal have sin egen seng – måske på eget værelse.

God søvn for baby og jer med en bedside crib

Fordelen ved en bedside crib er blandt andet, at du ikke risikerer at dit spædbarn holder dig vågent fordi det sover uroligt, sparker dig i ribbene eller andre for forstyrrende gerninger. Barnet ligger nemlig reelt set i sin egen seng, men med dig så tæt på, at det for jer begge vil føles som at dele madras. Det giver stor tryghed for både baby og forældre. Samtidig er baby også lige tilpas langt væk fra dig, så i ikke ender med at holde hinanden vågne, og du ikke behøver bekymre dig for måske at rulle hen over guldklumpen i løbet af natten.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jesper Jensen - Torsdag 1 feb 14:54

Jeg er virkelig, virkelig blæst bagover af, hvad AI kan. I går legede jeg med suno.ai, der kan producere sange, og hvis du endnu ikke har prøvet dette værktøj, bør du give det chancen. Det er virkelig vildt, og så er det hamrende sjovt og underholden...

Av Jesper Jensen - 7 september 2023 09:35

Jeg er udmattet og har store sorte render under øjnene, der nærmest ligner skovsnegle.    Mine hjerneceller har iført sig hjemmesko og er kravlet under slumretæppet. Men selvom jeg er helt og aldeles udkørt, er jeg også glad, og det er jeg, fordi...

Av Jesper Jensen - 23 november 2022 09:40

Så kom vi langt om længe i mål med vores nyeste site, Datinghelp.dk, et site, hvor vi ønsker at hjælpe danskerne med at finde kærligheden.   Det har krævet blod, sved og tårer at nå hertil, hvor vi nu er nået, men - nøøøøj - hvor er det dejligt e...

Av Jesper Jensen - 13 september 2022 14:20

Jeg er i chok over elpriserne i Danmark; de stikker fuldstændig af - er det det samme i Sverige?   Det er virkelig noget lort, for jeg kæmper rigeligt med økonomien i forvejen, og nu kan jeg se frem til at få en elregning, der er 4x så stor, som ...

Av Jesper Jensen - 23 mars 2022 10:40

Har i lang tid været kæmpe fan af podcasts under gå- og løbeturene, men på det seneste har jeg lyttet mindre og mindre til podcasts til fordel for en række spændende lydbøger.    Det hele startede med, at jeg så, at Casper Christensen selvbiograf...

Ovido - Quiz & Flashcards