Direktlänk till inlägg 10 april 2019

Gåvogn – giv dit barn hjælp til at gå

Av Jesper Jensen - 10 april 2019 09:37

Meget positivt kan man sige om vores baby; nuttet, intelligent, fint ordforråd for sin alder osv. Hvad man bestemt ikke kan kalde hende, er et motorisk geni. Når det kommer til at bevæge sig, halter han bagud sammenlignet med sine jævnaldrende i vuggestuen. Imens flere af dem løber rundt, ligger hun passivt på gulvet som en strandet hval. Når humøret ellers er det til det, kan hun til nøds lokkes til at kravle et par meter, men så lander hun ellers på bugen eller skjoldet igen efterfølgende, så hun kan ligge og tale i stedet.


Selvom sundhedsplejersken havde forsikret os om, at det var helt normalt og at der ikke var grund til bekymring, så gik det os alligevel på. Jeg var selv et utroligt aktivt barn – i dag havde jeg nok fået diagnosen ADHD. Jeg havde derfor en forventning om, at mit barn naturligvis også ville flyve rundt. Men sådan skulle det altså ikke være.

Det vil sige, sådan var det i hvert fald ikke indtil vi købte hende en gåvogn.

Nu kan hun dårligt sidde stille

Det var min svigermor der foreslog, at vi kunne prøve at forære vores dovendyr en gåvogn for at se, om det eventuelt kunne fremtvinge noget aktivitet.


Hold nu op hvor fik hun ret i sin forudsigelse! – Vi tog ned i nærmeste babybutik og købte en gåvogn, den klassiske sorte BRIO som de fleste af os sikkert har haft fra egen barndom. Vi præsenterede den for hende, og måtte lidt skuffede konstatere, at det ikke umiddelbart var en succes. Gåvognen blev stående i stuen, og vi kunne se hvordan hendes interesse og blik blev rettet mere eller mere mod det nye legetøj som tiden gik. Over et par dage nærmede hun sig sin nye gåvogn så småt, indtil hun til sidst var henne og pille ved den.


Det virkede lidt som om, at hun lige skulle se den an. Yderligere et par dage gik, og så skete det magiske – mor havde været ude i køkkenet og kom så tilbage til vores storsmilende datter, som stod på to ben og lænede sig op af gåvognen.


En uges tid gik efterfølgende, og her nøjedes hun ikke bare med at bruge vognen som støtte så hun kunne stå – nu gik hun rent faktisk rundt med den, som var hun en gammel dame og gåvognen en rollator.

Derfor skal der lyde de varmeste anbefalinger herfra. Har du et barn som ligner en fisk ude af vand, så prøv med en gåvogn. Den har virkelig gjort underværker herhjemme. Dels fordi den gør det lettere at stå og gå, men i høj grad også fordi den har etableret interesseren for det motoriske.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jesper Jensen - Torsdag 1 feb 14:54

Jeg er virkelig, virkelig blæst bagover af, hvad AI kan. I går legede jeg med suno.ai, der kan producere sange, og hvis du endnu ikke har prøvet dette værktøj, bør du give det chancen. Det er virkelig vildt, og så er det hamrende sjovt og underholden...

Av Jesper Jensen - 7 september 2023 09:35

Jeg er udmattet og har store sorte render under øjnene, der nærmest ligner skovsnegle.    Mine hjerneceller har iført sig hjemmesko og er kravlet under slumretæppet. Men selvom jeg er helt og aldeles udkørt, er jeg også glad, og det er jeg, fordi...

Av Jesper Jensen - 23 november 2022 09:40

Så kom vi langt om længe i mål med vores nyeste site, Datinghelp.dk, et site, hvor vi ønsker at hjælpe danskerne med at finde kærligheden.   Det har krævet blod, sved og tårer at nå hertil, hvor vi nu er nået, men - nøøøøj - hvor er det dejligt e...

Av Jesper Jensen - 13 september 2022 14:20

Jeg er i chok over elpriserne i Danmark; de stikker fuldstændig af - er det det samme i Sverige?   Det er virkelig noget lort, for jeg kæmper rigeligt med økonomien i forvejen, og nu kan jeg se frem til at få en elregning, der er 4x så stor, som ...

Av Jesper Jensen - 23 mars 2022 10:40

Har i lang tid været kæmpe fan af podcasts under gå- og løbeturene, men på det seneste har jeg lyttet mindre og mindre til podcasts til fordel for en række spændende lydbøger.    Det hele startede med, at jeg så, at Casper Christensen selvbiograf...

Skapa flashcards